英語でプレゼンテーション
アメリカの大学ではどんなクラスでも必ず学期に1回か2回はプレゼンテーションが課されます。英語もろくろくしゃべれないのにプレゼンなんて!と、怖がることはありません。
今回はまずスライドを使わない、口頭だけのスピーチの組み立て方についてご紹介します。 ここで紹介するアウトラインを使えば誰でもしっかりしたスピーチができるようになります。
私の経験を少し書いておくと、大学でコミュニケーションのクラスを取ったとき最初の課題が「授業でスピーチのやり方を学ぶ前にとにかく何でもよいからスピーチせよ。トピックはなんでもOK!」というアバウトなものでした。この課題のあと、クラスでスピーチのオーソドックスな組み立て方を学び改めてもう一度同じトピックでスピーチし、ビフォーアフターで比べてみることができたわけです。
印象としては、スピーチのオーソドックスなアウトラインを使うと、聞き手にとって聞きやすいスピーチになるということ。最初の課題でまったく支離滅裂だったスピーチでもアウトラインに当てはめると断然聞きやすくなったのが誰の目にも明らかでした。その反面、もともとスピーチがうまい人(アメリカ人ですから話が上手い人たくさんいるんですよ。最初の一言から聞き手をがっちり引きつけ、最後まで注目を話さないようなスピーチする人、たくさんいます。)、そういうひとのスピーチをアウトラインに当てはめると、型に当てはめられた個性のないスピーチになってしまっていました。
ですので、もともとスピーチがうまい人は、今から紹介するスピーチアウトラインを使う必要はありません。
スピーチのアウトライン
イントロダクション(序論)
冒頭(聞き手の注目をひきつける)
提題/主張(Thesis Statement)
聞き手との関連
要点プレビュー
ポイント1
ポイント2
ポイント3
ボディへのつなぎ
本論
ポイント1
ポイント2へのつなぎ
ポイント2
ポイント3へのつなぎ
ポイント3
結論へのつなぎ
結論
3つのポイントの要約:
ポイント1の要約
ポイント2の要約
ポイント3の要約
最後の主張
冒頭
冒頭には聞き手をひきつける言葉をもってきます。
例としては”Did you know that (聞き手が驚きそうなこと)?”, “Have you ever (聞き手が驚きそうなこと)?”, “Imagine you are (聞き手に何かの状況を想像させる).” あるいは聞き手が驚きそうなことをサクッと言っちゃう…などです。
実際にほかのクラスメイトが使っていた冒頭の例
“Have you ever ridden a bus that people are hanging from the windows and sitting on the roof?”
これはグアテマラに旅行した人がグアテマラのお国柄について紹介するスピーチでつかった冒頭。聞き手は「えっ!?」って思いますよね。
“My biological father is 90 years old.”
これはお父さんが90歳という人がエイジズムについてスピーチしたときの冒頭。
“Imagine you are walking in the tropical forest.”
これはガラパゴスゾウガメについてのスピーチの冒頭。
提題/主張(Thesis Statement)
ここではこのスピーチの核となる主張をのべます。提題って一体何なのだか捉えづらいかもしれませんが、以下の例を参考にしてもらえればと思います。
主張の弱い提題:”There are some negative and positive aspects to the Banana Herb Tea Supplement.”
主張の強い提題:”Because Banana Herb Tea Supplement promotes rapid weight loss that results in the loss of muscle and lean body mass, it poses a potential danger to customers.”
つまり強い提題=主張+理由なのです。”+”の役目をするのは”because”です。常に”because”を提題に使わなくてはならないというわけではありませんが、たいていの場合とても便利な言葉です。
提題のテンプレート
:( )is important because ( ),( ), and ( ).
こんな感じでうまくまとめられればいいと思います。
聞き手との関連
聞き手と何か関連することをスピーチ中にちりばめておけば興味をもって聞いてもらえます。
要点のプレビュー
イントロダクションの段階で今から話す内容の要約を必ず入れること。これだけでも大分聞き手にやさしいスピーチになります。
あとは以下の例をみてもらえれば早いかと思います。
I. 序論
冒頭: Imagine you are walking in the woods. It is a sunny, nice day. You can smell the earth. You can hear birds singing and trees sighing in the woods.
提題: Lichen is important to the entire ecosystem because of their ability to grow under harsh environment, vulnerability to air pollution, and utility for many animals.
聞き手との関連: After my speech, all of you will be lichen professionals.
要約プレビュー: Today I am going to tell you the importance of lichens for the entire ecosystem in three points.
A. ポイント1- The symbiotic relationship between fungi and algae makes them live under harsh environment and able to provide nutrients in nutrients-poor ecosystem
B. ポイント2- The health of lichens indicates the air quality in the region.
C. ポイント3- Lichens are connecting the macro and micro world in the ecosystem.
本論へのつなぎ: The first important function of lichens is that they can grow under harsh environment and provide nutrients there.
II. 本論
ポイント1: The secret they can live under severe environment lies in the mutual relationship between fungi and algae living in lichens. Lichens are the composite organisms consisting of fungus and algae. Goward (1994) stated, “Lichens are fungi that have discovered agriculture”. Fungi are incapable of making their own nutrient. The lichen fungi cultivate algae that create nutrient by photosynthesis. The relationship between fungi and algae is called symbiosis, which means both of the partners receive benefits from each other. Fungi take nutrients from algae and algae keep moist from the fine hairs in the fungi. Because of this self-sustaining mutual relationship, lichens can survive under harsh environment, such as tundra and dessert, and provide nutrients in the nutrient-poor regions.
ポイント2へのつなぎ: The second ecological importance of lichens is that lichens are extremely sensitive to air pollution, especially to sulfur dioxide.
ポイント2: According to Brodo and Sharnoff (2001), this sensitivity comes from their ability to rapidly absorb pollutants from the air or rainwater and from the delicate balance within the lichen symbiosis. If a pollutant even slightly affects the health of either fungi or algae, the partnership quickly breaks down and the lichen dies. So, lichens are used for monitoring air quality and this is the most important modern use of lichens.
ポイント3へのつなぎ: The third point is that lichens play an important role as a hub connecting the micro and macro world in the ecosystem.
ポイント3: A lot of microorganisms use lichens as shelter. Many small animals like moths and frogs use lichens as camouflage. Also, some animals eat lichens. According to the personal communication with a lichenologist, Jessica Allen, lichens make up 90% of the winter diet of caribou. Mountain goats, deer, moose as well as slugs and snails are also enthusiastic lichen-eaters. And guess what? Even people eat it! A lichen, called Iwatake, is a delicacy in Japan. Iwatake is nutritious and abundant in fibers. So, people only eat it at special events like a wedding. As you can see, if lichens are suffered from air pollution and die out, the influence spread out through the entire ecosystem because many organisms depend their life on lichens.
結論へのつなぎ: Now I have told you why lichen-study reveals the health of the ecosystem
III. 結論
要約:
A. ポイント1- The symbiotic relationship between fungi and algae makes them live under harsh environment and able to provide nutrients in nutrients-poor ecosystem
B. ポイント2- The health of lichens indicates the air quality in the region.
C. ポイント3- Lichens are connecting the macro and micro world in the ecosystem.
最後の主張: Most people are not informed about it and now you are informed. You can call yourself lichen specialists.